Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zmiany zasad - Changelog PL
#1
Wraz z wydawaniem kolejnych angielskich edycji zmieniały się niektóre zasady i opisy na kartach. Obecnie planowane jest powtórne wydanie Podstawki w wersji Polskiej w której zostaną uwzględnione zmiany. Poniżej prezentuję tłumaczenie zmian dostępnych na stronie http://www.worldofmunchkin.com/faq/changelog.html. Niektóre z poniższych zmian znalazło się już w wydaniu Munchkina w wersji rozszerzonej i dodatkach. Dokładna lista zmian zostanie udostępniona po wykonaniu przedruku.


Zmiany w zasadach gry
  • Grę rozpoczynamy z 4 kartami Drzwi i 4 kartami Skarbów.
  • Dodano ramkę Sprzeczności między zasadami a zasadami na kartach wyraźnie zaznaczając, że opisy na kartach mają pierwszeństwo. Kilka specjalnych zasad zawsze zastępuje działanie karty chyba, że opis na karcie mówi inaczej.
  • Można zagrywać karty i zmieniać swój ekwipunek (używane przedmioty) przed otwarciem drzwi.
  • Dobranie skarbu za pokonanie potwora nie jest już częścią fazy przeszukiwania pokoju. Usunęło to niejasność na kilku kartach.
  • Usunięto przypis dotyczący Przyjaznych potworów z fazy Przeszukiwanie pokoju. Przyjazne potwory nigdy nie były opisane w zasadach, a prawie wszystkie potwory, które można uznać za przyjazne zawierają opis co robią gdy nie walczą, zatem to określenie jest zbędne i niepotrzebne. Obowiązuje obecnie reguła, że jeżeli pojawi się jakikolwiek potwór nie można przeszukiwać komnaty.
  • Faza okazania miłosierdzia teraz wyraźnie mówi, że można zagrywać (lub używać w inny sposób) kart a ich nadmiar przekazać graczowi o najniższym poziomie. Nadmiar kart określany jest przez wielkość ręki, co nie było wyraźnie powiedziane w pierwszej wersji instrukcji.
  • W Walce dokonano wyraźnego rozdzielenia Poziomu od Siły bojowej.
  • Walka z wieloma potworami została dodatkowo wyszczególniona i stanowi osobny punkt w instrukcji.
  • Punkt Prośba o pomoc wyraźnie określa różnicę miedzy osobą dorzucającą karty do walki a osobą przystępującą do niej, wyraźnie definiując pomocnika. Dodatkowo główny walczący zawsze dostaje skarb, nawet jeśli jego pomocnik wykorzystał swoją umiejętność do pokonania potwora.
  • Przesunięto punkt Wtrącanie się w walkę pod punkt Walka.
  • Ucieczka kończy się teraz Odrzuć potwora/y.
  • Wyjaśniono zasady śmierci. Jesteś wskrzeszony wraz z turą następnego gracza. Na początku swojej kolejnej tury dobierz po cztery karty skarbów i drzwi, dalej tura przebiega normalnie.
  • Dodano zasadę, że martwa postać nie może dobrać żadnych kart (nawet z miłosierdzia) ani zyskać poziomu.
  • W punkcie Skarby dodano zasadę że karty Zyskujesz Poziom można zagrać na dowolnego gracza.
  • Nowa ramka Przykładowa walka
  • Nowa ramka dotycząca licznika poziomów na smartfony.
  • Dodano wyraźne wyjaśnienie, że nie można odrzucać przedmiotów "bez powodu". Należy je sprzedać lub oddać graczowi który go chce.
  • Przeniesiono punkt Handel pod punkt Przedmioty
  • Nie można sprzedać przedmiotów jeżeli nie są one wart co najmniej 1000 sztuk złota.
  • Zmieniono nazwy punktów Zagrywanie skarbów i Używanie skarbów zastępując słowo 'Skarb' słowem 'Przedmiot'. Dodano punkt Inne skarby.
  • Dodano ramkę Więcej Munchkina i dopisano Zasady szybszej gry.
  • Rumaki i Przydupasy (z wyjątkiem Mooks z Munchkin Fu) nie mogą już być wzmacniane przy pomocy Wzmocnień potworów jako dodatkowego bonusu.


Ogólne zmiany w zasadach kart
  • Super Munchkin obecnie działa na zasadach Mieszańca. Może być zagrany z jedną klasą dając jej zalety i ignorować jej wady. (Ultra Munchkin i Wielorasowiec zmieniają się podobnie).
  • Kanciarz musi być zagrany wraz z kartą z ręki lub na kartę będącą w grze. (Nie zmienia to zasad tylko wyjaśnia treść karty.)
  • Zbłąkany Potwór zmieniono opis z "dodaj ich Poziom" na "dodaj ich Siłę bojową", podobnie jak na wielu innych kartach gdzie zamiast poziomu chodziło o siłę bojową.
  • Z wszystkich Wzmocnień potworów usunięto "Poziom" z opisu. Ujemne wzmocnienia potworów nie zwierają "minimalnie Poziomu 1".

Zmiany w zasadach Munchkin fantazy

  • Czarodziej: Czar Zauroczenie wymaga odrzucenia ręki zawierającej co najmniej trzy karty. Nie można odrzucić z ręki mniejszej liczby kart w celu użycia tej zdolności. W związku z tą zmianą Czar lot można używać po rzucie na ucieczkę.
  • Kapłan: Wskrzeszenie pozwala na wyciągnięcie więcej niż jednej odkrytej karty, ale należy to wykonać na raz (nie można wskrzesić jednej karty a potem zdecydować się na wskrzeszenie kolejnej).
  • Bard: Może wykorzystać umiejętność Oczarowanie więcej niż raz próbując dopóki mu się nie uda, zrezygnuje lub zabraknie mu kart albo przeciwników.
  • Niziołek: Nie ma już ujemnego modyfikatora do ucieczki. Niziołek któremu nie udało się uciec za pierwszym razem może odrzucić jedną kartę i spróbować ponownie.
  • Gnom: Nie ma już ujemnego modyfikatora do ucieczki. Gnomy dostają bonus od wszystkich przedmiotów zaczynających się od G lub N. Potwory z "nosem" (nochalem itp.) w nazwie nie zaatakują Gnoma.


Munchkin
  • Boska interwencja: Została przeredagowana w taki sposób aby jasno zawierała opis działania karty.
  • Kumpel: Powiela wyłącznie wzmocnienie potwora. Usunięto modyfikator -1 do ucieczki.
  • Smok plutonowy: Marny koniec brzmi: "Giniesz".
  • Doppleganger: Podwaja siłę bojową.
  • Przydupas: Bonus +1, może używać za ciebie jednego przedmiotu nawet jeżeli nie możesz go używać. Możesz odrzucić Przydupasa (i przedmiot który niesie) aby uciec automatycznie przed jednym potworem.
  • Nakolanniki uwodzenia: przywrócone w wersji 19 druku. Nie mogą być wykorzystane na graczy o niższym Poziomie. Za ich pomocą nie można wygrać gry.
  • Magiczna lampa: Poprzednie wydruki miały dwie kopie tej karty, w wersji 19 i późniejszych jedna została usunięta.
  • Szaszłyk ze szczura: Posiada bonus +1 i może zostać odrzucony z gry aby automatycznie uciec przed Potworem, nawet jeśli nie jest używany.
  • Naprawdę imponujący tytuł: Nie posiada żadnego przypisu odnośnie wartości (nawet "Bezwartościowy"), a zatem nie jest już przedmiotem.
  • Tuba zauroczenia: Zwiększono bonus do ucieczki do +3 oraz jeżeli uda ci się uciec otrzymujesz jeden Skarb.

Munchkin 2 - Wielosieczny Topór
  • Kanciarz: Zastąpił jedną pustą kartę drzwi.
  • Znaleziona mapa: Karty Drzwi a nie Lochów.
  • Pępek świata: Zyskujesz jeden poziom normalnie lub odrzucasz całą rękę (minimum 3 karty) by zyskać Dwa poziomy.
  • Katapulta: Możesz jechać na Katapulcie na początku walki. Nie jest liczona jako duży przedmiot w grze. Używając katapulty masz -1 do ucieczki.

Przypis: Nie do końca rozumiem o co chodzi z tą jazdą na katapulcie, prawdopodobnie zmienili ją z broni 2-ręcznej na rumaka.

Munchkin 3 - Kardynalne Błędy
  • Klątwa! Eksplodujące rzepki: Nie odnosi się do konkretnych przedmiotów ale do "dowolny przedmiot przeznaczony dla kolan".
  • Freudowskie laczki: Wyjaśniono że nie jest to prawdziwa zmiana płci i nie wywołuje podobnego efektu jak przy zmianie płci.
  • Beznadziejny przypadek dobroci: Można przejść na wyższy poziom lub zagrać na przeciwnika w celu zmuszenia go do oddania przedmiotu dającego mu najwyższy Bonus i zyskania Poziomu.
  • Przydupas: Bonus +1, może używać za ciebie jednego przedmiotu nawet jeżeli nie możesz go używać. Możesz odrzucić Przydupasa (i przedmiot który niesie) aby uciec automatycznie przed jednym potworem.

Munchkin 4 - Rumaki Do Paki
  • Kaczor Donka: Zmieniono wyniki tak, że wyższe są lepsze, tak więc Klątwa! Moherowy Beret dalej ma negatywny wpływ.

Munchkin 5 - Łowcy Głów
  • Poprawny politycznie: Teraz efekt dotyczy przedmiotów, które mają ograniczenia co do ras lub płci i usuwa bonusy do potworów z względu na płeć i rasę ze wszystkich potworów biorących udział w walce.
  • Czterostopy: Niziołki i Gnomy nie mają -1 do ucieczki oraz Potwory nie mają dodatkowych bonusów przeciwko tym rasą. Reszta karty pozostaje bez zmian.
Mateusz "matej" Nowak
Zajrzyj do profilu aby zobaczyć moje osiągnięcia turniejowe: matej
Odpowiedz
#2
Jeśli chodzi o bonus dla Gnoma za przedmioty zaczynajace się na literę G i N, to wynosi on +1 i nie dotyczy przedmiotów jednorazowych.
Źródło: http://www.worldofmunchkin.com/img/thingie.pdf
Zapraszam do dyskusji na temat mojego pomysłu: Munchkin Profesje w dziale Inne.
Odpowiedz
#3
hey, mam w związku z tymi zmianami pytanie: czy zostaną one wprowadzone od razu w polskich wersjach (wycofanie będących w obiegu i zmiana kart)?
Pojedynczych zmienionych kart pewnie nie bd szans dostać...
Authchir, Moc Lorda Munchkin'a skaziłą ten niewinny umysł...Diabeł
Odpowiedz
#4
no, właśnie też się zastanawiałem jak to ma wyglądać. bo konieczność kupowania tej samej podstawki i tych samych dodatków tylko po zmianie zasad nie jest fajną wizją.
Odpowiedz
#5
Ewentualnie (chociaż wątpię w to) możliwość kupienia paczki kart, których zasady się zmieniły
[Obrazek: 56cdf00b405194996fbe645c41c40781.jpg]
Odpowiedz
#6
Też nad tym myślałem i raczej zostanie to rozwiązane jak z edycją rozszerzoną. Czyli może dołożony zostanie inny dodatek zamiast wróżkowego Pyłku (np. Conan), ale to tylko moje domysły. Po za tym bądźmy realistami - nie ma nic za darmo a zmiany zasad i kart narzucone są przez SJG.
Mateusz "matej" Nowak
Zajrzyj do profilu aby zobaczyć moje osiągnięcia turniejowe: matej
Odpowiedz
#7
właśnie najlepiej by było tak jak napisał superzgred.
paczka do kupienia zawierająca karty, które się zmieniły wraz z listą kart które należy odrzucić z gry.
no ale pewnie skończy się na czymś bardziej kosztownym...
Odpowiedz
#8
Może Lisu zrobi znowu "program Wymiany Podstawek" ale nie wiem...
Osoby używające więcej niż trzech wykrzykników lub pytajników to osoby z zaburzeniami własnej osobowości.
Odpowiedz
#9
ale z tego co widać to zmiany nie dotyczą tylko podstawek.
Odpowiedz
#10
tak ale z tego co wiem tylko podstawka idzie do przedruku, a idzie dla tego, że kończą się zapasy na magazynie.
Mateusz "matej" Nowak
Zajrzyj do profilu aby zobaczyć moje osiągnięcia turniejowe: matej
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości