Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tysiąc pytań o Munchkina
#1
Witam.

Pokusiłem się o założenie tematu, który powinien się przyczynić do lepszego zgłębiania Munchkina przez początkujących graczy.[między-innymi mnie]




Oto lista moich dociekliwych pytań po zapoznaniu się z mechaniką gry i przeczytaniu wszystkich najczęściej zadawanych pytań
--------------------------

1. Ile kart mogę wyłożyć przed siebie i jakie to są karty?
2. Czy karty które nie są opisane - broń 1 lub 2 ręczna - mają być zaliczane do broni ręcznych?
3. Co to znaczy karta przewrócona na bok?
4. Jak korzystać ze stosu kart odrzuconych?
5. Czy Kalesony jakiejś tam mega siły są zaliczone do butów czy jest to zwykły wzmacniający przedmiot? (ogólnie mam problem z zapatrywaniem się na przedmioty typu Peleryna cienia, Kalesony, kula goblina, czyli przedmioty dające bonusy ale bez sprecyzowanego miejsca w ekwipunku)
zmazmazik, proud to be a member of Oficjalne forum polskiego Munchkina since 26-09-2013.
Odpowiedz
#2
1. nie ma określonej ilości kart, które możesz wyłożyć przed siebie. ograniczenia dotyczą tego co to są za Przedmioty: możesz mieć jeden Hełm, jedną Zbroję, jedne Buty i dwie Bronie jednoręczne lub jedną dwuręczną (chyba że masz karty, które pozwalają Ci nosić czegoś więcej).
EDIT:
+ oczywiście Klasa i Rasa - po jednej chyba że zagrasz karty pozwalające Ci mieć więcej Klas lub Ras.

co do drugiej części pytania - karty, które możesz wyłożyć przed siebie na stół to Przemioty - karta jest Przedmiotem jeśli na dole jest określona jej wartość (bezwartościowe to też wartość - ale tylko jeśli słowo "bezwartościowe" jest na karcie. jeśli nie ma tam nic - nie jest to Przedmiot).

poza Przedmiotami typu Zbroja, Buty itd. istnieją także Przedmioty jednorazowego użytku (jest to określone na karcie). takich Przedmiotów możesz mieć przed sobą ile chcesz. nie dają one bonusu za leżenie na stole, działają dopiero jak je zagrasz (możesz zarówno z ręki jak i ze stołu).

cały czas należy pamiętać o ograniczeniu mówiącym, że wśród przedmiotów na stole możesz mieć tylko jeden duży Przedmiot (jeśli jest dużo to jest to określona na karcie w dolnym rogu).

2. jeżeli coś nie ma w rogu określenia "Broń jedno-/dwuręczna" to nie zalicza się jako Broń. możesz z takiego Przedmiotu korzystać nawet jeśli masz zajęte wszystkie ręce.

3. karta przewrócona na bok (konkretnie - Przedmiot, bo tylko z nimi można tak robić), inaczej 'zatapowana' to karta, którą trzymasz w plecaku. działa to tak, że:
-nie musisz jej trzymać na ręce (więc można w ten sposób zmniejszyć ilość kart na ręce)
-wszyscy widzą co to za Przedmiot
-bonus tego Przedmiotu nie liczy się w walce (w końcu przedmiot jest w plecaku, a nie na Tobie)
-poza walką możesz zamienić aktualnie używany Przedmiot na ten w plecaku (np. jedna Buty na drugie). wtedy tamte kładziesz przed sobą, a drugie wkładasz do plecaka (przekręcasz o 90 stopni, dla lepszej czytelności możesz przełożyć na bok)
-dalej obowiązuje ograniczenie co do 1 Dużego Przedmiotu, obojętnie czy masz go w plecaku czy nie - możesz mieć tylko jeden na stole.
-plecak nie ma określonej wielkości - mieści się tam każdy Przedmiot (podkreślam - Przedmiot, czyli coś co ma określoną wartość)

4. jak to jak z niego korzystać? przy obydwu stosach masz stosu odpowiednich kart odrzuconych. zwykłe stosy są zakryte, stosu kart odrzuconych - odkryte. jeśli trzeba odrzucić jakąś kartę (czy to Przedmiot, Klątwę czy Potwora po walce) to odkładasz ją na odpowiedni stos odrzuconych koszulką do dołu - Drzwi na Drzwi, Skarby na Skarby. nie wiem co jeszcze tu można powiedzieć.

5. są karty, które są Przedmiotami (mają określoną wartość), dają bonus, ale nie są określone jako Buty, Zbroja itd. wtedy po prostu wykładasz je na stół nie zajmując nimi żadnego miejsca w ekwipunku, nawet jeśli bardzo przypominają Broń, Buty, Zbroję czy Hełm.


chyba wszystko. na część z tych pytań na pewno znalazłbyś odpowiedź po przeczytaniu fragmentów instrukcji. na przyszłość upewnij się, że w instrukcji nie ma odpowiedzi na Twoje pytania, dopiero później je zadaj na forum. Oczko
Odpowiedz
#3
Powinieneś napisać jaką edycję kupiłeś. Niektóre edycje zawierają elementy, które nie występują w innych. Ale tak ogólnie:
1. Możesz wyłożyć dowolną ilość małych przedmiotów (każdy przedmiot, który nie jest duży, jest mały; przedmioty to karty z ceną na dole), jeden duży przedmiot (plus jeden dodatkowy duży przedmiot za każdego rumaka, pojazd, statek itp.), jedną klasę (chyba że zagrasz kartę która mówi inaczej).
2. Nie. Bronie to bronie (istnieją karty, które są opisane zarówno jako broń albo coś innego wtedy Ty wybierasz co to jest)
3. Nie wiem dokładnie o co Ci chodzi. Do tej pory spotkałem się tylko raz z przypadkiem obracania karty i to klątwa mnie do tego zmusiła.
4. Masz dwa stosy kart odrzuconych, jeden dla kart drzwi, drugi dla kart skarbów (jeżeli masz edycje z jeszcze jakimś rodzajem kart to one również powinny mieć swój stos kart odrzuconych, czyli trzeci). Każda zagrana karta po użyciu trafia na swój stos. Po walce wszystkie karty które w jakiś sposób w nią ingerowały (zabłąkane potwory, wzmocnienia poziomów, przedmioty jednorazowe itp.) trafiają na swój stos kart odrzuconych (ekwipunek zostaje na postaci).
5. Jeżeli na dole karty jest napisane "Buty" to są to buty. Aby uzyskać dokładne informacje o przedmiotach zacytuj je (najlepiej w dziale poświęconym danej edycji).
Piotras, proud to be a member of Oficjalne forum polskiego Munchkina since 22-09-2013.
Odpowiedz
#4
(26-09-2013, 13:51)Piotras napisał(a): jeden duży przedmiot (plus jeden dodatkowy duży przedmiot za każdego rumaka, pojazd, statek itp.)

nie do końca - nosisz jeden Duży Przedmiot, ale Rumaki, Statki itd. które też są określone jako Duże nie wliczają się do tego limitu, więc możesz mieć np. jakąs Dużą Zbroję i Rumaka mimo, że teoretycznie masz dwa duże przedmioty. jeśli to był skrót myślowy to mógł wprowadzić w błąd. Oczko


(26-09-2013, 13:51)Piotras napisał(a): 2. Nie. Bronie to bronie (istnieją karty, które są opisane zarówno jako broń albo coś innego wtedy Ty wybierasz co to jest)

chodziło chyba raczej o karty, które nie są określone jako Broń, Buty itd. a takich można używać nie zajmując miejsca w ekwipunku.
Odpowiedz
#5
Dzięki za odpowiedz, lecz muszę sprostować że gdybym nie musiał o to pytać to bym nie pytał. Instrukcje przeczytałem dwa razy, a to że pytam to wada/zaleta elastyczności zasad. Jednak pewne sprawy warto uporządkować by lepiej tłumaczyć tą grę innym. W moim towarzystwie jestem pierwszą osobą, która zakupiła Munchkina, a że do munchkina potrzeba więcej niż do tanga to będę musiał zarys zasad znajomym wytłumaczyć. Także pytam i pytam dalej.

Których kart nie wyrzuca się z ręki czyli trzyma się je tylko w reku?

Pytanie o karty odrzucone miałem też na myśli to jak można z nich korzystać po ich odrzuceniu?

Czy klątwy można rzucać na potwory?
zmazmazik, proud to be a member of Oficjalne forum polskiego Munchkina since 26-09-2013.
Odpowiedz
#6
(26-09-2013, 14:32)zmazmazik napisał(a): Których kart nie wyrzuca się z ręki czyli trzyma się je tylko w reku?

Jeżeli chodzi o wykładanie kart przed siebie, a nie tylko wyrzucanie to mogą to być wszelkiego rodzaju przedmioty, rasy,klasy, wzmocnienia ras/klas oraz ich analogiczne odpowiedniki z innych edycji, np: akcent.
(26-09-2013, 14:32)zmazmazik napisał(a): Pytanie o karty odrzucone miałem też na myśli to jak można z nich korzystać po ich odrzuceniu?
Za pomocą kart, które w opisie mają to ujęte: "weź coś ze stosu odrzuconych skarbów/drzwi". Taką sytuacją może być umiejętność Kapłana.
(26-09-2013, 14:32)zmazmazik napisał(a): Czy klątwy można rzucać na potwory?
Nie.
[Obrazek: 56cdf00b405194996fbe645c41c40781.jpg]
Odpowiedz
#7
Witam, jestem tutaj nowy, przyznaję że przybywam tylko po odpowiedź na jedno (i mam nadzieję ostatnie) pytanie dotyczące zasad. Nadmienię że szukałem w miarę moich skromnych możliwości internety, jednak jasnej odpowiedzi nie znalazłem, możliwe że pytanie jest zbyt banalne.

A pytanie brzmi -
Karta mówi bym poświęcił przedmioty, a potem rzucił kostką by zdeterminować dalszy efekt. Przytaczam :

Kasyno "W Podziemiu"

Zagraj w dowolnym momencie oprócz walki.
Odrzuć przedmioty o wartości 500 Sztuk Złota i rzuć kostką
1 - strać Poziom
2 - odrzuć kartę z ręki bądź ze stołu
3 lub 4 - weź kartę Skarbów, koszulką do dołu
5 - weź dwie karty Skarbów, koszulką do dołu
6 - weź trzy karty Skarbów, koszulką do dołu
Jednorazowego użytku.


Tak wygląda karta. Pytanie brzmi, czy mogę ją zagrać nie będąc w posiadaniu żadnych (ŻADNYCH, zero <0> ) przedmiotów, czy nie , czy co się dzieje. Prosiłbym o dokładną, uzasadnioną odpowiedź.

Moim zdaniem karta zmusza gracza do wyrzucenia przedmiotów, a następnie wykonywania rzutu i rozpatrywania rzutu.
Moi koledzy twierdzą że karta pozwala mi do rzutu kością TYLKO gdy wyrzucę wpierw przedmioty (a nie mogę bo nie mam :<).

Z góry dziękuję za odpowiedzi.
Dakhala, proud to be a member of Oficjalne forum polskiego Munchkina since 15-10-2013.
Odpowiedz
#8
nie możesz rzucić kością jeśli nie odrzucisz Przedmiotów, więc logicznie patrząc nie możesz zagrać tej karty jeśli nie masz Przedmiotów, które byś mógł odrzucić.
Odpowiedz
#9
Tak na upartego to jakby patrzeć na rulingi tak jak np. mamy w magicu to faktycznie mógłbyś pominąć odrzucanie przedmiotów w przypadku ich braku.

Niestety to munchkin i tekst na karcie liczy się jako dodatkowy koszt, także odrzucenie przedmiotów jest wymagane.

@EDIT

fck KQuest, dubluję Cię -.-
Niewodnik jest dumnym członkiem Klubu Fanów Niewodnika (populacja: 1) od 1990 roku.
Odpowiedz
#10
"Efekty na karcie liczą się jako dodatkowy koszt"
Rozumiem, a czy będziesz łaskaw zlinkować tę zasadę ? może być po angielsu Uśmiech
Z góry dzięki.

Edit: link z anglielskiej wiki, jak dla mnie niewiele rozwiązuje ale może w czymś pomoże ;D http://munchkin.wikia.com/wiki/The_Dungeon_Casino
Dakhala, proud to be a member of Oficjalne forum polskiego Munchkina since 15-10-2013.
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 2 gości